Ik kan aan de meeste Corsaro onderdelen komen.
Stuur maar een bericht naar
tomros@live.nl.
Wat betreft olie, inderdaad een wetenschap, maar aangezien je een simpel stoterstang-kogellager-oliepomp blokje hebt, zou ik het bij minerale olie houden zonder een toevoeging van een 'friction modifier' of andere nadelige 'dopes' die het goed functionren van een natte koppeling in de weg staan.
Sterker nog, je kunt een stap overslaan en meteen kijken bij het aanbod 'klassieke motorfiets olie'. Je kunt dan kiezen tussen 10 w 40, 15w 40, 20w 50. Castrol heeft daar een hele lijn in.
Kijk in dat geval even in het boekje wat er voorgeschreven staat, idd zoals eerder gezegd, 20w 50 in de zomer en 10w 40 winter.
Met onze laatste hete zomers en zachte winters 'mocht je een Corsaro winterrijder met open helmpje zijn', wellicht beter om sowieso voor een 15w 40 of 20w 50 te gaan? Probleem is dat als je met (erg) warm weer gaat rijden (zoals de meeste mooi weer rijders onder ons) de 10w 40 welleens te dun zou kunnen uitvallen. Maar gezien het niet al te spectaculaire gebruik van de machine's en de kwaliteit van de meeste olieen, is dit misschien alweer een achterhaald verhaal.
Mocht je blokje gereviseerd zijn, dan kun je ook een semi of vol synstetische olie overwegen, maar ik weet niet of dit bestaat zonder de eerder genoemde 'friction modifiers' t.b.v de rudimentaire natte koppeling van klassieke motorfietsen?
Kortom, theorie en praktijk gaan zo op een gegeven moment door elkaar heen lopen.
Dus lees dit eerst even, zo wordt je vanzelf een 'expert'
http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html
Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.
Tom
Oja, heeeel belangrijk voor de Corsaro, de oliepomp MOET vervangen worden voor een bronze of eentje uit massief aluminium.
Ik kan deze voor je bestellen in Italië.
De originele 'zamac' zinklegering pompjes zijn namelijk of zeker inwandig gescheurd, of lopen stroef op het tandwiel...