Terug naar de technische pagina

Alternatieve (analoge) Boyer Bransden ontsteking
(Via de links "Britbike", "Britcycle" en "Kirby Rowbotham" op deze pagina kun je informatie vinden over de digitale Boyer set).

Lars Bendsen in Denemarken heeft met succes een alternatieve ontsteking (analoog) van het merk Boyer Bransden op zijn Moto Morini 3½ gemonteerd. Lars stuurde mij de volgende informatie.
N.B.
1) Boyer Bransden heeft (nog) géén eigen website :-(
2) Op deze pagina zijn wel een drietal interessante links opgenomen naar sites die méér informatie bieden :-)

Boyer Bransden produceert ontstekingssets voor 90o V-twins. Deze ontsteking kan worden omgebouwd tot een alternatieve ontsteking voor de Moto Morini V-twins (met z'n hoek van 72o tussen de cilinders). Op de foto helemaal linksonder zie je het onderdeel (opschrift 143,35o) dat al is aangepast aan de 72o blokhoek op de Morini. Het originele onderdeel (messingkleur) zie je erboven. Op deze schijf worden de magneetjes gemonteerd die de puls genereren in het spoeltje op de pickup-plaat. Een lokaal bedrijf bleek in staat deze nieuwe schijf te draaien/freesen. Verder zijn een paar extra afstandbusjes nodig.

Volgens Boyer Bransden is er geen verschil in de vervroegingscurves van hun analoge ontstekingssets. Vandaar dat de ontsteking die Lars monteerde het opschrift "Triumph-BSA twin" heeft, maar een Boyer Bransden set met het opschrift "Norton" zou het op de Morini óók moeten doen (mits de pulsschijf voor de magneetjes wordt aangepast).

  • Het systeem verbruikt tussen de 1.5 and 1.9 Amp. Dat is 18 tot 23 Watt, of zo'n 20% tot 25% van de totale opbrengst van de wisselstroom dynamo op de Morini. (Morini's met een electrische startmotor hebben een krachtiger 150 Watt dynamo).
  • De maximale vervroeging van zowel de analoge als de digitale ontsteking van Boyer is 20o, terwijl de maximale vervroeging op van de originele ontsteking op Morini (van Ducati Elettrotecnica) een vervroeging heeft van 34o voor de 350cc en 30o voor de 500cc.
Meer bijzonderheden over de Boyer Bransden systemen (ook digitaal) kun je vinden op:
Britbike
Britcycle
Kirby Rowbotham
dit is de Boyer Bransden
analoge processor

Adres, telefoon:
Boyer Bransden
Findsbury House,
Cox Lane, Detling
Maidstone Kent ME14 3HE
United Kingdom

Telefoon +44 (0)1622 730939
Technische hotline +44 (0)1622 737040
(tussen 16.00 - 17.00 uur)
Fax +44 (0)1622 730930

Voor een Moto Morini V-twin heb je de volgende onderdelen nodig:
  • KIT00048, MK3 V-Twin conversion
  • (£  61.58 or € 87,05)
  • COIL00004, 12 volt Dual output coil 4,5 Ohm primary
  • (£  30.67 or € 43,35)
  • COIL00006, Heatsink for coil 00004
  • (£    4.97 or € 7,03)
    verzendkosten (£    9.00 or € 12,72)
    BTW (VAT) (£  18.60 or € 26,29)
    Totaal incl. verzendkosten en BTW (£ 124.82 or € 176,44)


    De componenten op een rij,
    vanaf links: afstandring,
    boven, de originele (messingkleurige)
    "pulsschijf" waar de magneetjes op
    geschroefd waren (180 graden),
    eronder de nieuw gedraaide schijf
    waar de pulsmagneetjes onder
    een hoek van 143,35 graden op
    geschroefd zijn.
    Eronder een aluminium afstandsbus
    en originele Morini moer.
    Rechts de pickup-plaat met twee
    rubber ringen om de gesoldeerde
    verbindingen aan de achterzijde
    vrij te houden.
    De pickup-plaat gemonteerd de processor aangesloten onder
    de tank
    close-up

    Opmerking: de electronische toerenteller van een Morini V-twin met Boyer Bransden ontsteking moet opnieuw afgesteld worden (aangezien de Boyer set een extra vonk produceert). Gebruik hiervoor een 500 Ohm potmeter in serie met de al aanwezige 500 Ohm potmeter, óf vervang het originele onderdeel door een 1 k Ohm potmeter. (Makkelijker gezegd dan gedaan, omdat de Veglia toerenteller dan moet worden opengemaakt en nieuwe chromen sluitringen moeilijk verkrijgbaar zijn).



    Terug naar de technische pagina
    Terug naar de index pagina